Teenistust otsivat riski- ja erakapitali on turul väga palju ja see läheb järjest enam otse firmadesse. See on loonud olukorra, kus idufirma võib koguda miljoni vähem kui paari minutiga.
- Pärnu Finantskonverents Foto: Raul Mee
Just nii tegi Suurbritannia finantsteenuseid pakkuv idufirma Mondo, mis kaasas tänavu märtsis 1,3 miljonit eurot 95 sekundiga. Ettevõtte kampaania toimus platvormil Crowdcube ning meeletu huvi jooksutas portaali serverid kokku.
Möödunud aastal jõudis ühisrahastute abil ettevõteteni 30 miljardit eurot, tänavu oodatakse kaks korda suuremat summat. „Ühisrahastuse mahud on kahekordset kasvu näidanud viimased kuus aastat,“ selgitas peagi idufirmade börsiga välja tuleva ettevõtte Funderbeam juht ja endine Tallinna börsi juht Kaidi Ruusalepp täna Pärnu Finantskonverentsil.
Sellised kiired kasvud viivad tema sõnul investeerimise ja ettevõtluse aluspõhimõtete ja -soovide muutmiseni. Näiteks on investeeringuga senisest suurem omanditunne ja seotus ehk kapital muutub isiklikuks. „Idufirmasse investeerimisega samaväärselt isiklik võib olla näiteks kunsti ostmine,“ selgitas ta. „Idusse investeerinu ei oota ainult tulemit kindla aja pärast, vaid aitab investeeringut sotsiaalmeedias turundada, annab nõu ja aitab kaasa.“
Samuti muutuvad ka aktsiate avalikud pakkumised ehk IPOd. „Kui sa ühsirahastus kihvti randmele käiva vidina tootjale raha annad, siis ta annab selle vidina oma rahastajaile, nii-öelda börsile minevad firmad seda veel ei tee. Aga nad hakkavad,“ ennustas Ruusalepp.
Samas on ühisrahastusel ka nõrkus – see investeering pole likviidne ehk oled investeeringus kinni, kuni firmaga midagi sünnib. Seda kavatseb Funderbeam muuta, hakates väljastama väärtpabereid, mis on kaubeldavad.
Seotud lood
Lindströmi müügitöö eripära seisneb iga tiimiliikme tugevuste ärakasutamises ja arendamises. Just müügiinimeste koolitamine ja vastutuse andmine nende eelistuste põhjal aitab püsivalt leida ja hoida motiveeritud töötajaid, selgub saatest “Minu karjäär”.